“Khalish anak yang kuat semangat. Walaupun sebelum ini doktor dah siap beritahu minta ahli keluarga bersedia namun kuasa Allah sampai hari ini kamu terus bertahan.”

Menurut Nur Hanabilla, ibu kepada adik Muhammad Khalish Affan yang kini berusia 4 tahun, sejak di diagnosis menghidap kanser darah masa umurnya 11 bulan pada tahun 2018, hidupnya terus berubah.

Khalish dah lalui 6 cycle kimo yang dos tinggi-tinggi dulu sebelum masuk fasa maintenance. Fasa maintenance ni dos rendah sikit. Macam-macam komplikasi masa kimo dos tinggi dulu. Kalau nak diceritakan panjang sangat perjalanannya.

Macam-macam komplikasi masa rawatan kimo terapi. Paling saya tak boleh lupa dia kena jangkitan kuman dekat paru-paru, kuman dalam darah dan kuman dekat alat kimo dia (chemoport) masa tu dia nafas laju dan doktor sepakat suruh intubate (bantuan pernafasan) dan masa proses tu jantung dia berhenti selama 30minit.

Doktor dah CPR semua tapi tak ada respons. Doktor panggil kami, katanya kami dah boleh panggil semua ahli keluarga kerana kuman di paru-paru pun teruk sangat. Jantung pun dah berhenti 30 minit.

IKLAN

Masa itu Allahu luruh jantung kami semua. Tapi kuasa Allah, dapat keajaiban. Khalish bagi respons semula selepas 30 minit tu. Dia intubate selama sebulan di ICU. Lepas dari tu jadi lumpuh sebelah kanan.

Sebelum ni dia dah boleh jalan, boleh cakap semua dah. Lepas tu jadi baby newborn balik. Semua kena ajar balik. Mula meniarap, merangkak dan sekarang baru boleh jalan balik tapi tak kuat lagi berjalan, mudah jatuh.

IKLAN

Dia juga bergantung dengan rules tube selama 10 bulan. Jadi tak pandai makan dan minum. Sekarang alhamdulillah dah boleh balik rumah cuma tangan kanan tu masih lemah lagi. Kena fisioterapi secara berkala. Sekarang ni dah masuk fasa maintenance cycle 5 dah. Ada lagi 6 cycle, tempoh lebih kurang 2 tahun lagi. Dari result air tulang belakang, baru je ambil 2 minggu lepas, peratusan sel kanser kurang memuaskan. Dari 1.6 naik ke 3.4 dan sekarang naik lagi ke 3.6. Tapi tidak lebih 5% lagi.

Doa saya sebagai seorang ibu, harap sangat sel kanser dia dah tak aktif dan sihat sepenuhnya nanti.

Walaupun dia baru boleh cakap beberapa patah perkataan, saya yakin akan ada sinar untuk Khalish sihat dan menjalani kehidupan seperti kanak-kanak lain. Semua ini dia akan lalui fasa pemulihan dengan fisioterapi pemulihan kerja nanti.

IKLAN

Saya tak akan paksa untuk Khalish cepat, dapat lihat dia depan mata sekarang ni syukur sangat. Bayangkan selama setahun dia terlantar dan tak boleh berjalan, tapi kini perlahan-lahan tunjuk perubahan positif.

Doktor, profesor semua tak sangka dia bertahan sampai hari ini. Mohon doakan Khalish sihat dan dipanjangkan umurnya agar kami dapat terus memberi kasih sayang pada anak sulung kami ni Ya Allah!

Kredit: Bella Nabilla

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparent)