Pastinya setiap ibu bapa mengharapkan anak yang lahir sihat, selamat dan dapat membesar dengan baik. Andainya takdir, jika sudah ketentuan Allah anak yang dilahirkan itu istimewa di mata kita dan diuji dengan sakit, percayalah ada hikmahnya.

Ingat Allah uji seseorang itu sebab dia tahu kemampuan kita. Sebab itulah perlu sentiasa bersangka baik dan jangan berputus asa sekiranya diberikan ujian. Begitu juga kisah seorang ibu ini yang dikurniakan anak cleft lip / palate dan cukup memberi inspirasi kepada semua.

Walaupun sebelum ini ramai yang memberi tanggapan negatif, semua itu memberi kekuatan untuknya membesarkan Ukail.

Melalui FB Suee Boneca, kini dia dan suami bersyukur atas anugerah Allah ini kerana anaknya, Malique Rifqie Ukail dah membesar seperti kanak-kanak yang lain selepas berjaya melalui pembedahan sejak usianya dua hari.

IKLAN

Assalammualaikum..Mommy kat sini nak kongsi pada semua ibu bapa yang baru timang cahaya mata ataupun ke berapa sekalipun tapi buat pertama kali dapat cahaya mata secomel macam Ukail.

Nama anak mommy Malique Rifqie Ukail, umur dia 2 tahun 5 bulan. Dia dilahirkan sumbing bibir dan lelangit / cleft lip & palate. Ukail menjalani pembedahan lip pada umur 6 bulan, sekarang tengah tunggu nak buat palate pula.

Tapi yang mommy nak kongsi kat sini, ibu ayah yang dapat anak cleft kena rasa bertuah kerana dapat anak yang macam nie tau. Sebab cleft boleh dibaiki zaman sekarang ni. Sebab ramai ibu bapa kat luar sana yang anak dia pelbagai jenis penyakit yang tak mampu di rawat, lagi sedih. Anak yang dikandung 9 bulan tak mampu bersama kita. Jadi hargai dan rasa bertuah lah terima ujian Allah ini.

Ukail bukan sahaja lahir dengan cleft lip & palate, tapi dia ada masalah salur makan dia ke hati jadi masa dia baru lahir hari ke-2 terus masuk bilik bedah untuk ubah saluran tu. Sedih sebab anak mungkin tiada harapan tapi mommy bagi harapan yang penuh dalam doa mommy untuk Ukail dan akhirnya Ukail selamat dan sihat sekarang.

Jadi ibu bapa yang ada anak cleft kena rasa bertuah sebab cleft boleh baiki. Apa yang patut anda risau jika mereka ada masalah lain yang perlukan rawatan susulan dan pembedahan yang berpanjangan, bersyukur la jika anak anda hanya cleft lip & palate. Allah turunkan ujian sebab dia tahu anda boleh.

Jika diikutkan keluarga saya tiada yang cleft. Anak no 2 saya pun lahir normal tiada cleft . Suami saya pun tak pernah memancing seumur hidup dia. Saya ada GDM masa pregnant, Dr kata mungkin penyebab tapi anak no 2 saya lagi teruk GDM cuma tak insulin tapi dia lahir okay normal. Jadi semua ni pada saya ketentuan Allah, dia bagi ujian sebab dia SAYANG KITA SEMUA.

Kredit: FB Suee Boneca

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)