Tercari-cari satu aktiviti yang boleh dilakukan bersama anak-anak di rumah, minta anak-anak turut serta di dapur seperti yang dikongsikan oleh ibu ini antara yang patut mak ayah lakukan.

Nak mudahkan Bubur Butir Nangka jadi lebih cepat di makan, ajaklah anak untuk sama menguli. Anak-anak pasti teruja dan berlumba-lumpa hendak menguli. Resipi ringkas bubur butir nangka tapi sedap berlemak yang dikongsikan oleh Sharla Rose ini mama wajib cuba dihujung minggu ini. Senang je nak buatnya!


Bahan semua dah ada dekat rumah. Daripada tak buat apa, baik olahkan untuk anak-anak. Tak salahkan..anak-anak pun ada aktiviti.

Bahan:-(Untuk hidangan 8 – 10 orang)
3 cawan tepung pulut
Pewarna (saya guna merah dan hijau)
2 biji kelapa -ambil santannya
*Boleh ganti dengan santan kotak untuk kurangkan kolesterol (2 kotak ye)
4 helai daun pandan (koyak memanjang dan ikat)
Gula secukup rasa
Sedikit garam
Air

Cara penyediaan butir nangka


1. Bahagi dua tepung pulut sama rata. Kalau nak pakai 2 warna, bagi 2 lah tepung tu ye.

2. Tabur secubit garam untuk setiap bahagian tepung.

3. Titiskan pewarna dalam tepung dan curahkan air sedikit demi sedikit sampai tepung boleh diuli lembut. Uli sekitar 3 minit untuk setiap warna.

IKLAN

4. Apa bila semua tepung telah siap diuli, didihkan air dalam periuk.

5. Gentel ulian tepung pulut tadi kecil-kecil (agak-agak bentuk biji nangka) dan terus masukkan ke dalam periuk yang dah menggelegak tadi. Gunakan api sederhana. Tunggu sampai ia timbul.

6. Sementara tu isi bekas lain dengan air sebab apabila butiran tadi timbul, kita kena kaub keluar periuk dan terus letak dalam bekas berisi air tadi. Ni supaya butiran yang dah masak tadi tak melekat antara satu sama lain.

Cara Penyediaan kuah santan:

1. Tuang santan dalam periuk dan letak daun pandan sekali. Panaskan.

2. Sentiasa kacau kuah agar tak pecah minyak.

3. Agak-agak kuah dah panas, tos butiran tepung pulut tadi dan masukkan ke dalam periuk kuah.

4. Tambah air jika rasa kuah terlalu pekat atau sikit.

5. Masukkan gula secukup rasa dan sedikit garam agar rasa kuah lemak-lemak.

6. Kacau kuah sampai ke semua butiran timbul semula.

7. Apabila semua butiran dah timbul semula macam kat atas tu dan kuah pun mendidih, maknanya, bubur kita dah pun siap dan bolehlah dihidangkan.

Artikel berkaitan: Otak Anak Makin Bijak, Kaya DHA, Buatkan Bubur Sup Ikan Merah Ni!

Hasilkan Tepung Beras Sendiri, Barulah Masak Bubur Jadi Lebih Pantas

Bubur Ayam Sedap Pembuka Selera, Sekali Buat Mesti Anak Dan Suami Suka

 

Nak macam-macam info? Jom join telegram Pa&Ma D Parents https://t.me/pamadparents