Didik anak faham tentang solat sejak dalam kandungan boleh membantu ibu untuk beribadah dengan tenang. Pada permulaanya mungkin bayi akan merenggek, tapi bila mereka mula membesar, mereka akan faham dan mudah melakukan ibadah.

Masa mengandung anak sulung, selalu ibu angkat ingatkan jaga adab, jaga akhlak, jaga ibadah. Hikmah ibu mengandung hampir tiada darah haid, lebih banyak ruang untuk tadabbur al quran, mampu solat sunat lebih banyak dari kebiasaan.

Antara pesan ibu angkat yang masih saya ingat.

1. Solat awal waktu. Bila nak solat, beritahu pada anak dalam kandungan yang kita mahu solat.

2. Melazimi wuduk. Kalau tidak mampu mandi wajib seawal yang boleh, segerakan ambil wuduk supaya tidak tidur tanpa wuduk.

3. Jangan tidur tanpa pakaian. Syaitan suka. Paling tidak, selimutlah.

Bila sudah habis nifas, solat yang pertama saya laksanakan selepas bersalin, saya letakkan bayi di sisi sejadah. Saya amalkan sampai anak sudah besar.

– Kalau anak tidur, saya letak saja toto nipis atau tilam bayi. Paling tidak kalau dia jaga, nampak saya sedang solat.

-Kalau anak berjaga, saya biar juga. “Ummi nak solat, duduk diam jangan menangis.”

IKLAN

-Kadang berjaya, kadang kecundang. Ya, kita berurusan dengan bayi.

Setelah lama tak ada bayi, sekarang mulakan rutin solat bersama bayi semula.

Lelaki yang hebat adalah lelaki yang mampu angkat takbir, bukan angkat berat. Wahai Tuhan kami, Jadikanlah kami pemimpin bagi orang yang beriman dan bertakwa!

Bila Ummi suruh solat Subuh, dan mengadu sejuk. Wahai Tuhan kami Jadikanlah solat sebagai kerehatan buat kami.

Hiba juga hati bila abang yang sulung dah boleh jadi imam untuk ummi dan adik-adik. Kadang kala jadi imam untuk abi juga. Balik sekolah, penuh riang gembira maklumkan.

“Ummi, hari ni Abang Amir jadi imam solat Asar di sekolah.”

Tiba-tiba rasa baru semalam mengilu parut luka torehan pisau semasa pembedahan untuk keluarkan beliau. Allah jualah sebaik-baik Penjaga.

Latih kepimpinan anak-anak lelaki melalui solat dengan memberi kepercayaan pada mereka menjadi imam dalam solat.

Ramai sahabat sedang menanti kelahiran bayi. Semoga rahmat Allah sentiasa kalian peluk erat-erat.

Kandungan pertama mungkin waktu ibadah sangat luas. Bila kandungan semakin banyak, dah ada anak yang perlu perhatian mungkin terasa kurang waktu untuk ibadah. Jangan sedih, ibadah bukan pada banyaknya helaian al quran yang kita baca. Menyantuni anak-anak juga ibadah.

Beruntunglah para ibu yang sentiasa Allah rezekikan ibadah setiap waktu!

Ummu Amir.
Sungguh, solat mampu jadi waktu untuk rehat.

Sumber: Facebook Insyirah Solehah

Sekali sekala bawa anak pergi camping, dedahkan mereka dengan dunia kehijauan pun menarik juga kan? Bukan je boleh jadikan mereka aktif, macam-macam skill juga mereka boleh pelajari!

Saksikan topik “Camping” dalam Pa&Ma Journey Bersama SchAwaLara, Rabu ini, 9 Ogos, jam 9 malam di Astro Ria saluran 104.

#PaMaJourneyBersamaSchAwaLara
#AstroRia