Ikan salmon sememangnya ikan yang cukup diyakini tinggi nutrisi malah cukup baik untuk perkembangan otak bayi. Jika dibanding dengan jenis ikan lain, salmon mempunyai kandungan protein yang cukup lengkap dan membantu otak untuk berkembangan dengan baik dan bijak.

Bukan itu sahaja bahkan ikan salmon juga tinggi omega 3 serta vitamin lain seperti kalsium dan sebagainya yang cukup baik untuk bayi dan anak-anak kita. Jadi cubalah usahakan untuk hasilkan menu daripada salmon.

Menyediakan bubur antara yang boleh dilakukan. Bubur Lambuk Ikan Salmon ini antara menu ringkas tetapi cukup hebat buat bayi kita. Resipi yang dikongsikan oleh Noor Farhana Sariff ini nampak cukup menyelarakan. Jom cuba.


Resepi ni sebenarnya saya olah dari BUBUR LAMBUK TERENGGANU. Uniknya bubur lambuk terengganu ni dia banyak ulam yang berkhasiat. Memang layan kalau makan sebab dalam tu ikan sahaja. Kalau baby kita tak pakai lah ulam-ulam lagi, takut perut tak tahan. Bagi je saya yang mana dia boleh makan.

Bahan-bahan yg diperlukan:-
Ikan Salmon (Sepotong)
Serbuk ikan Bilis / Ikan bilis sangai atau goreng lepastu tumbuk
Carrot (1 biji)
Brocolli
Bawang Holland (cincang halus)
Unsalted butter (1cube kecik)
Beras Sumo

IKLAN

Basuh bersih beras. Masak beras sampai separuh masak, kurang air tambah lagi untuk dapatkan texture macam bubur lambuk.

Lepas nasi dah separuh masak masukan semua bahan-bahan di atas. Biar dia reneh sampai lembut.

Ikan salmon saya perasa kan black paper + serbuk kulit kayu manis sikit untuk buat rasa.

Lepas tu goreng ikan salmon dengan unsalted butter / minyak kelapa sawit.

Setel goreng racik-racikkan halus, asingkan tulang dan campurkan atau tabur atas bubur untuk hidangkan bersama si kecil tersayang.

Selamat mencuba.


EPISOD 4 PA&MA JOURNEY BERSAMA JOVIANNINA : Persiapan Anak Terus Melawan Covid

Pandemik yang melanda dunia pada ketika ini amat membimbangkan ib ayah. Apatah lagi apabila anak-anak harus ke sekolah dan bergauk dengan kawan-kawan seperti biasa. Jadi apakah persiapan yang perlu ibuayah sediakan untuk anak-anak bagi melawan covid-19 ini?

Saksikan Episod ke 4, Journey Bersama Jovianina pada 16 September 2020, jam 9 malam hanya di Astro Ria saluran 104/124.

#PaMaJourneyBersamaJovianNina
#AstroRIA
#MajalahPAMA

Nak macam-macam info? Jom join channel Pa&Ma D Parents Channel https://t.me/pamadparents